Hoe Die Media Jou Kinders Seksualiseer

Miley Cyrus, die tienerheldin, het vroeër vanjaar vir kontroversie by die MTV Video Musiektoekennings gesorg met haar trillende sitvlak en polsende heupe tydens ’n vulgêre optrede saam met Robin Thicke. Dít, tesame met haar eksplisiete musiekvideo, ‘Wrecking Ball’, het daartoe gelei dat mediakommentators wonder of sy die nuwe Madonna is.

Eksplisiete puberteit
In 2006 het Cyrus bekendheid verwerf nadat sy in die Disney televisiekanaal se ‘Hannah Montana’-reeks die rol toegeken is van die karakter Miley Stewart wat ’n dubbele lewe as ’n popster Hanna Montana lei. Soos gewoonlik in rolprente, het sy die volmaakte liggaam en slaan aan die einde ’n ‘hot’ kêrel los. In 2010 het foto’s van meisietjies, sommige net agt jaar oud, wat in rooi en swart vroue-onderklere ’n smeulende dansroetine op die maat van Beyoncé se ‘All the Single Ladies’ by ’n danskompetisie opgevoer het, soos ’n veldbrand versprei. Ouers was wêreldwyd geskok. Egter net so skokkend is dat die mei-sietjies se ouers dit goedgekeur het!

Onrusbarende voorbeelde
’n Tekenaar se ‘naughty and nice’- advertensie het Christina Aguilera geklee as ’n skoolmeisie met vlegsels uitgebeeld, haar hemp oopgeknoop terwyl sy aan ’n suigstokkie lek. Bratz- en Barbiepoppe word verkoop in geseksualiseerde klere soos minirokkies, visnetkouse en veertjie-boas. Daar word slagspreuke soos ‘wink, wink’ op deurtrekkertjies vir sewe- tot tienjariges gedruk. T-hempies vir meisies vertoon slagspreuke soos ‘hot chick’ en ‘boyfriend material’.

Die boodskap in die media
Meisies ontvang herhaaldelik hierdie boodskap dat: Hoe ‘hot’ of ‘sexy’ hulle lyk, is wat van belang is. Dit word op televisie en op die internet vertoon. Jy hoor dit in lirieke en sien dit in musiekvideos. Jy sien dit in rolprente, elektroniese speletjies en in klerewinkels. Dit is ’n kragtige boodskap.
Die meeste van ons is bekommerd oor die mate waartoe pornografie elke faset van die samelewing binnedring; tog moet ons net so bekommerd wees oor die uitbeelding van meisietjies en vroue as koketterige seksobjekte wat die pornografie- en prostitusiebedrywe aanvuur.

Meisies in gevaar
Navorsing wat deur die Amerikaanse Psycological Association Task Force gedoen is, verbind seksualisering met drie van die algemeenste geestesgesondheidsprobleme van meisies en vroue: eetversteurings, lae selfbeeld en depressie. Gereelde blootstelling aan media-beelde wat meisies seksualiseer, het ’n uitwerking op hoe meisies vroulikheid en seksualiteit beskou. Meisies wat meer ge-reeld van hoofstroommedia gebruikmaak, neig om seksuele stereotipes wat vroue as seksuele objekte uitbeeld te aanvaar. Hulle plaas ook seksuele aantreklikheid in die middelpunt van hulle persoonlike waarde. Waarom het ouers hierdie seksueel onsedelike boodskappe wat aan hulle kinders bemark is, sonder teenstand aanvaar? Is ons dalk soos die spreekwoordelike padda wat in die stadig warmwordende pot water nie opgemerk het hoe onsedelik ons samelewing geword het nie? Het ons versuim om God se Woord te bestudeer en te gehoorsaam?

God se Woord
Wat sê God se Woord? ’n Vrou is allereers waardevol omdat sy na Sy beeld geskape is. ‘blywende skoonheid’ spruit uit ’n “sagmoedige en stille gees” 1 Petrus 3:4. “Uiterlike skoonheid hou nie, ’n mooi voorkoms is nie alles nie; as sy die Here dien, dán verdien ’n vrou om geprys te word.” Spreuke 31:30. Om Bybelse kinderjare terug te bring in ’n wêreld wat vroulikheid afkeur, moederskap gering ag en die skoonheid van ’n ware vrou van God afkraak, moet ons die moed hê om te glo dat die Bybelse visie vir meisies ’n pragtige visie is. Dit is ’n visie vir reinheid en tevredenheid, vir geloof en vasberadenheid, vir entoesiasme en vlytigheid, vir erfenis en die huis, en vir vreugde en vriendskap. Dit is ’n visie so helder en wonderlik dat dit vrymoedig verkondig moet word.

Wat jy kan doen
Leer jou dogter dat haar waarde lê in wie sy in Christus is, eerder as hoe sy lyk. Help haar om in te sien dat die beelde van vroue in die media gewoonlik onrealisties is. Moenie klere vir jou kinders koop wat seksuele konnotasies of slagspreuke het nie. As jy nie van ’n televisieprogram, CD, video, jeans, of ’n pop hou nie, sê waarom nie. ’n Gesprek met jou kind sal baie meer effektief wees as om bloot net te sê: “Nee, jy kan dit nie koop, of daarna kyk nie.” Ondersteun veldtogte, maatskappye, en produkte wat positiewe beelde van meisies uitdra. Lê ’n klagte by vervaardigers, adverteerders, televisie- en rolprentvervaardigers en by winkels wanneer hulle produkte meisies seksualiseer.

Bring Bybelse kinderjare terug
Ouers moet hulle seuns leer om meisies as vriende en susters in Christus te waardeer, eerder as seksuele objekte. Onthou, jou kinders sal hoe jý aantrek, namaak en sal kyk waarna jy kyk. Watter voorbeeld stel jy vir jou kinders? Kom ons bring Bybelse kinderjare terug. Voeg asseblief jou stem by Africa Christian Action deur te bid en saam te werk vir geregtigheid, regverdigheid en waarheid in Suid-Afrika. “Wie staan by my teen dié wat my leed aandoen? Wie help my teen mense wat my veronreg?” Psalm 94:16.

HOE ADVERTEERDERS TIENERS TEIKEN
Die stroom hipergeseksualiseerde beelde waaraan seuns en meisies daagliks blootge-stel word, maak hulle God-gegewe gewete ongevoelig; moedig selfsugtigheid en wellus aan; en hervorm hulle seksuele begeertes en optrede op onsedelike, gevaarlike en selfs gewelddadige wyses. In ’n artikel, ‘Groomed to Consume Porn: How Sexualized Marketing Targets Children’, som Maggie Hamilton op hoe adverteerders tieners teiken:
• Die metodes wat korporasies gebruik, is dieselfde as dié wat deur pedofiele gebruik word om op niksvermoedende kinders toe te slaan, omdat hulle die kinders nougeset vir hulle eie oogmerke voorberei
• Soos die seksuele oortreders, teiken korporasies hulle produkte op jong mense deur voor te gee dat hulle hulle vriende is
• Hulle bied geskenke aan
• Hulle vlei die kinders en praat met hulle in hulle ‘eie’ taal
• Hulle verseker kinders dat die korporasie hulle ‘verstaan’
• Hulle gebruik doelbewus geseksualiseerde inhoud omdat hulle weet hoe onweerstaanbaar seksuele materiaal kan wees
• Hulle werk daaraan om afstand tussen ’n kinderslagoffer en sy/haar ouers te bewerk-stellig, wat die kind geïsoleer en kwesbaar laat
• Mediakritikus, professor Mark Crispin Miller, stel dit so: “Die amptelike wêreldbeskouing van advertering is dat jou ouers irritasies is, onderwysers is vaalsiele en idiote, outoriteits-figure is belaglik, en niemand kan kinders verstaan behalwe die korporatiewe borg nie
• Geseksualiseerde inhoud word so algemeen onder vervaardigers van tienerprodukte aangetref dat die meeste van ons glad nie eers daaraan dink nie
• Wat ’n dekade gelede ondenkbaar sou wees, het vinnig ’n integrale deel van tienerlewens geword
• Wanneer ’n kind in ’n ‘giftige’ seksuele omgewing grootword, is betrokkenheid by pornografie die natuurlike volgende stap.

TARYN HODGSON is die internasionale koördineerder van Africa Christain Action en is die medeskrywer van ‘Porndemic. How the Pornography Plague Affects You and What you Can do About it.’ Sy is beskikbaar as spreker by skole en jeuggroepe oor hierdie kwessies. Vir inligting: info@christianaction.org.za